Assalamualaykom!
Jeżeli jesteście zainteresowani w jaki sposób osiągnąć poziom A1 z języka niemieckiego, to ten post będzie w tym bardzo pomocny. Powiem o mojej rutynie, ale także o zagadnieniach, jakie należy opanować na tym poziomie z zakresu słownictwa i gramatyki.
Poziom A1 można osiągnąć bardzo szybko. Mi się to udało zrobić w 1 miesiąc. Gramatyka na tym poziomie jest łatwa, bo język niemiecki ma bardzo logiczną i poukładaną gramatykę. Słownictwo jest dla mnie dość trudne do zapamiętania.
1. FISZKI
Nauczyłam się 1040 słów korzystając z fiszek.
Jeżeli masz problemy z zapamiętaniem słów to naprawdę bardzo pomocna metoda. Ja zakupiłam takie fiszki, na których były słowa i zdania z nimi. Bardzo ważne jest, aby słownictwa uczyć się w kontekście, czyli stosując wyrazy w różnych zdaniach.
2. GRAMATYKA
Nie mam w zwyczaju czytać teorii gramatyki. Najbardziej lubię uczyć się na samych przykładach i ich obserwacji. Zwracam uwagę na zmiany szyku, czyli np. miejsce czasownika w zdaniu, zmiany w sufiksach czy prefiksach, końcówkach, w zależności od zdania. Trochę też zwracam uwagę na interpunkcję, czyli znaki przestankowe typu przecinki, cudzysłów, etc.
Ale naprawdę, zapamiętaj by nie czytać ani tym bardziej uczyć się teorii gramatyki od deski do deski. Nie, nie i jeszcze raz nie.
Ewentualnie szukaj słowa klucze albo jeszcze lepiej sam sobie wytłumacz 1 czy 2 słowami dane zagadnienie. I poobserwuj przykładowe zdania z tym i napisz samodzielnie ich kilka, ale mają być całe i pełne, zamiast uzupełniania luk gdzie podaje się tylko końcówkę.
Podam przykład na podstawie czasu present perfekt z angielskiego. Zamiast zapamiętać każdą sytuację jego użycia, których jest nieskończenie wiele, to po prostu na podstawie tego, co przeczytałeś, wysnuj jeden wniosek, który łączy wszystkie sytuacje. Na przykład, tego czasu stosuje się go do czynności, które wydarzyły się w przeszłości i odczuwamy skutek do teraz, lub jest ważny w tym momencie, i nie chcemy podkreślać, że coś było i minęło. Czyli ważny jest ten skutek, a nie czas. Konstrukcja tego czasu to have + 3. forma czasu przeszłego, zatem przetłumacz sobie to dosłownie.
Np. I have eaten. - dosłownie znaczy: mam zjedzone. Więc jak widzisz nie ma tu mowy o wystawieniu daty czy godziny bo będzie brzmiało to źle. Podkreślamy tu, że zjedliśmy, a nie czas. I skutek jest taki, że jesteś najedzony (lub nie).
Wiem, że rozpisałam się trochę z angielskim ale akurat ten przykład wpadł mi do głowy jako pierwszy.
Dlatego zapamiętaj by... nie zapamiętywać teorii gramatyki, ale należy uczyć się na samych przykładach i analizowaniu ich oraz wyciągnięciu 1 lub 2 wniosków, które łączą całe zagadnienie w jedno, i w ten sposób umiesz powiedzieć od razu to co chcesz bez cytowania czy recytowania teorii z pamięci.
3. PISANIE
Pisz jak najwięcej, aby cały czas podtrzymywać albo i ulepszać poziom języka. Możesz pisać na każdy temat i nie ma tu ograniczeń. Przykłady: mój dzień, moje wakacje, na temat filmu czy książki etc.
Zagadnienia, które należy opanować na poziomie A1 z języka to:
■ SŁOWNICTWO
Osoba posługująca się poziomem A1 umie się przedstawić, podać godzinę, zna dni tygodnia, miesiące i pory roku, kolory, liczby, daty, umie powiedzieć o swoich dolegliwościach i grypie, wskazać kierunki świata, wskazać i zapytać o drogę, zamówić jedzenie, dogadać się w sklepach, powiedzieć o czynnościach wykonywanych w czasie wolnym, opowiedzieć swój dzień, powiedzieć o czynnościach które wydarzyły się w przeszłości oraz wydarzą się w przyszłości, powiedzieć o swoim domu i gdzie co się znajduje, mówić o szkole, pracy, rodzinie, żywieniu, technologii, polityce, pogodzie, sporcie, zdrowiu. I to wszystko na poziomie bardzo początkującym - podstawowym.
■ GRAMATYKA
Na tym poziomie powinniście umieć odmieniać przez osoby czasowniki (sein, haben oraz każde inne w sposób regularny), czasowniki modalne (dürfen, wollen, müssen, sollen, können), rodzajniki oraz ich odmiana przez przypadki, daty, zdania przeczące z "nicht" i "kein", czas przyszły i przeszły Perfekt, tabela czasowników nieregularnych w Partizip, zaimki miejca (an, auf, über, unter, hinter, zwischen, neben), zdania z "man", oraz spójnikami (und, aber, dann, dass, denn, deshalb, sondern, oder, weil, wenn, ob) wraz z odpowiednim szykiem, liczba mnoga, tryb rozkazujący, liczenniki główne i porządkowe, daty, stopniowanie przymiotników i przysłówków.
Mam nadzieję, że niczego nie pominęłam. Oczywiście NIE jest to koniec nauki. Kolejny plan jest taki, by słuchać (choć jestem osłuchana, ale wolę o tym wspomnieć gdy ktoś jeszcze nie). Lubię też po każdym ukończeniu poziomu przez jakiś czas dużo słuchać, pisać i mówić aż poczuję płynność i brak oporu, wygodę i swobodę w mówieniu. Jest to dla podłapania wymowy i akcentu, ale także naturalnego języka i szybkiego spontanicznego mówienia i rozumienia wszystkiego a także nauka gramatyki w ten sposób jest naturalna bez uczenia się zasad na pamięć, po prostu zapamiętujemy zdania od razu ułożone pod względem gramatyki bez wkuwania teorii, w ten sposób mamy gotowce, które można wykorzystać w przyszłości w praktyce.
Podsumowując, słownictwa warto uczyć się z fiszek lub programem Anki. Nie można pominąć słuchania, mówienia i pisania stosując poprawnie zasady gramatyczne.
Warto opracować sobie powyższe punkty i zorganizować się oraz trzymać dyscypliny każdego dnia. Oczywiście naucz się tego, napisz kilkaset pełnych swoich zdań, dużo wypowiedzi pisemnych i ustnych na różne tematy, a także słuchanie.
Ps. Przy dobrych wiatrach jutro osiągnę poziom A1 z tureckiego! Wow co za niesamowita była to przygoda.
Pozdrawiam!
Leyla
Komentarze
Prześlij komentarz